Friday, July 13, 2012

Förutsättningarna

Mat. Hur svårt kan det vara? Jo, precis så svårt som man gör det! Jag vet att mat bara är kroppens bränsle, men jag går hellre hungrig än fyller magen med något tråkigt och smaklöst. Drömmen skulle ju vara att få äta precis det jag är sugen på, precis när jag är sugen på det. Men eftersom jag inte är Drottningen av Saba så finns det vissa begränsningar. Här kommer en snabb uppräkning av mina förutsättningar i köket. (Kanske stämmer några överens med dina egna? I så fall borde den här bloggen kunna vara till nytta någon gång!)

Ekonomi: Starkt begränsad.

Familjesituation: En gravid mamma, två barn (8 och 11 år) som äter nästan vad som helst.

Köksutrustning: Ett gammalt men funktionellt kök, helt utan lyx. Standardutrustning.

Utbud: Tempo-butik med ett fint (fast inte så internationellt) utbud, samt saker som växer i trädgården.

Miljömedvetenhet: Hög, men ofta begränsad av både ekonomi och utbud.

Hälsomedvetenhet: Hög, vilket underlättas av ett medfött sug efter hälsosam mat.

Allergier: Laktos, nötter och en rad andra saker, men det brukar jag strunta i.

Skicklighet: Goda baskunskaper och ett stort intresse för smaker och teknik.

Lathet: Hög, efter ett årtionde som fru till en professionell kock.

Uppfinningsrikedom: Jag har ju redan sagt att jag är fattig och att mina barn är modiga!




No comments:

Post a Comment