Tuesday, July 31, 2012

Morotssoppa med curry och citron

Oavsett om det är sommar och man har liten aptit i värmen, eller om det är vinter och man behöver något värmande, så är det praktiskt att kunna göra en god liten soppa av det man har hemma. Eftersom jag älskar grönsaker (vilket den ansvarige för frukt- och grönsaksavdelningen här i mataffären uppmärksammar genom att ge mig gratis varor varje gång han ser mig och tips på vad som är nytt och gott), så har jag alltid något hemma att kasta i kastrullen. Så här såg det ut förra veckan, när jag lagade en improviserad soppa med hjälp av knep jag minns från min mammas matlagning:






Ingredienser

  • broccolivatten (en stor burk som vi sparade när vi lagade broccoli sist)
  • morötter
  • potatisar
  • vitlök
  • citron
  • grädde
  • curry
  • timjan
  • svartpeppar
  • örtsalt

Instruktioner
  • Häll broccolivattnet i en stor kastrull och värm tills det kokar
  • Skala och skär morötter och potatisar i bitar
  • Skiva ett par vitlöksklyftor
  • Lägg morotsbitar, potatisbitar och vitlöksskivor i kastrullen
  • Pressa saften från en citron ner i kastrullen
  • Krydda med timjan, svartpeppar och mycket curry
  • Använd stavmixer för att göra soppan slät och fin
  • Häll i grädde och värm upp soppan igen 
  • Använd örtsalt för att få fram smakerna ordentligt

Tips: om soppan blev för stark eller om barnen är otåliga och vill äta innan soppan svalnat, lägg i en klick yoghurt i mitten av varje skål. Knäckebröd med ost är riktigt gott att äta till!

No comments:

Post a Comment